ABDEST İLGİLİ SORULAR VE CEVAPLAR | ||
Abdest Alırken Şüphe Duyarsanız | ||
Abdest
alırken şüphe duyarsanız "Acaba
guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye içiniz kemirilirse,
tekrar
tekrar
abdest alınız bu vehimdir, şeytandandır
deyiniz. Onun şerrinden
korunmak için
Eûzü okuyunuz, Allah'a
sığınınız ve ayetü'l Kürsi'yi
okuyunuz.
Dikkatlice
abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla
kapılmayınız ve içinizden
gelen
sese "Abdestim abdesttir. Kör olası şeytan, sen
kahrından
çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (1)
Abdestsizlik konusunda
asla vesveseye itibar etmeyin. Kesin abdestsiz
olduğunuzu bilmedikten sonra abdest almanıza
gerek olmadığını da bilin. (14)
|
||
Abdestli iken ağzın içi kanasa, abdest bozulur mu? | ||
Ağzından kan dışarı çıkmadıkça abdest bozulmaz. |
||
Abdestsiz Kur'an-ı Kerim Taşınır mı? | ||
Yalnız
Kur'an-ı
Kerim öğrenmek için ergenlik çağına
gelmemiş çocuklar abdestsiz
Kur'an-ı
taşıyabilirler. Büyükler ne öğrenim
için ne de başka bir şey için
abdestsiz olarak Kur'an-ı Kerim taşıyabilir ne de
ona dokunabilir.
Öğrenimin
dışında çocuklarda dokunamaz. (17)
Namaz
kılmak,
Kabe'yi tavaf etmek, tilavet secdesi yapmak, Kur'an dokunmak
için
abdest
dinen gereklidir. Sünni mezheplerin çoğu
bunların farz olduğunda görüş
birliğinde olup yalnız Hanefiler Kâbeyi tavafta
abdesti vacip görürler.
Kur'an'a dokunmak için abdestin farz olduğu hükmü
Kur'an'da:
"şüphesiz bu, değerli bir Kur'an'dır, Korunmuş bir kitaptır. Ona ancak temizlenenler dokunabilir." (Vakıa 56/77-79)
Sünnette de
(18) dayandırılmakla birlikte esasen
müslümanların Kur'an'a
atfettikleri
önemi ve ondan istifadeyi azami ölçüye
çıkarma gayretini yansıtan ve
bünyesinde
birçok sosyal ve psikolojik gerekçeyi
barındıran kolektif şuur
konumundadır.
(19)
|
||
Avret mahalline dokunmak abdesti bozar mı? | ||
Kadın veya erkeğin kendi avret mahalline yalnız dokunması abdesti bozmaz. (2) |
||
Baş açmakla abdest bozulur mu? | ||
Bu
mesele daha çok namaz kıldığı
halde başı açık gezen hanımlar
için söz konusudur. Bu durumdaki
hanımlar,
çalıştıkları için
başlarını kapatmaya ya işyerleri
mnüsaade etmiyordur,
ya kendilerine göre bir mazeret buluyorlardır veya nefsinin
ve
çevresinin
baskısından kurtulamamışlardır.
Hanımın
başını açmasıyla hiçbir şekilde
abdesti bozulmaz. Çünkü abdesti bozan şeyler
arasında hanımın başını
açması şeklinde bir madde mevcut değildir. Bu durum gerek kendi
evinde olsun,
gerekse evin dışına çıktıktan
sonra olsun fark etmez.
Bütün
bunlarla birlikte namaz kılmak
da farz, başın kapatılması da farz.
Başı açık gezen, "Nasıl olsa be
başımı
kapatamıyorum, öyle ise namaz kılmama da gerek yok"
gibi bir yanlışlığa
girmemelidir.
"Bir şey
bütünüyle elde edilemezse,
bütünüyle de terk edilmez." (20) |
||
Başörtüsü üzerine meshetmek caiz mi? | ||
Başkalarının
kadının saçını
görme durumu gibi, bir
zaruret varsa, kadının da başörtüsü
altına rahat su geçirecek derecede
ince ise
başörtüsü üzerine meshetmek caiz olur. (3)
|
||
Çocuk Namazda Kahkaha İle Gülse Abdesti Bozulur mu? | ||
Büluğ çağına ulaşmamış bir çocuğun namaz içinde kahkaha ile gülmesiyl namzı bozulursa da abdesti bozulmaz. Kahkahanın abdesti bozması, ancak erkek ve kadınlık çağına ulaşmış kimselere mahsustur. (23) |
||
Emzirmekle Abdest Bozulur mu? | ||
Bir anne, abdestli iken evladını emzirse abdesti bozulmaz. Zira süt, necis bir mayi olmadığı içn onun çıkması abdesti bozan sebep değildir. (25) |
||
Göz kapaklarındaki çapak abdeste mâni midir? | ||
Çapak, abdeste mânidir. Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(13) |
||
Hanımlar Çoraplarıyla Abdest Alabilir mi? | ||
Abdestin farzlarından
biride
ayakları
yıkamaktır. Bir zaruretten dolayı
kadın
çorabıyla abdest alsa caiz olur. Hanefi mezhebinde ayak
avret
sayılmadığı için
yıkanmasında bir sakınca yoktur. Avret
sayılmayan kısım, topuk
kemiğinden
aşağısıdır, böyle bir durumda kasten
kadının ayağına bakan kimse
günahkar olur.
|
||
İğne Yaptırmak Abdesti Bozar mı? | ||
İğne damardan
yapılacak
olursa enjektöre kan çıkınca bozulur. Zira
kan, iğnenin girdiği deliğin
ağzından dışarı
çıkmış olmaktadır. Adale veya deri
altına vurulduğu
zaman
hiç kan çıkmazsa abdest bozulmaz. (21)
|
||
Kadının başını açmakla abdesti bozulur mu? | ||
Kadın başını açmakla abdesti bozulmaz. (6) |
||
Kadının cinsel organındaki pamuk çıksa abdesti bozulur mu? | ||
Kadının
cinsel organı içine
veya dışına tıkanan bez
veya pamuğun yaş olarak dışarıya
çıkması veya
çıkarılması abdesti
bozar. şöyle
ki: bu organın dış kısmına
tıkanan pamuğun iç tarafı ıslanmış olunca,
abdesti
bozulmuş olur. Pamuğun dışına ıslaklığın geçmesi şart
değildir. Fakat
bu
organın iç kısmına tıkanan
pamuğun dışarısına kadar
yaşlık gelmedikçe,
abdest
bozulmaz (9)
|
||
Kadın erkeğin tenine dokunursa abdesti bozulur mu? | ||
Hanefi Mezhebine göre kadın erkeğin tenine dokunsa abdesti bozulmaz. Bu meselenin kitap ve sünnetten delili şöyledir:
Abdestin ve
guslün
farzlarını, hangi
durumlarda abdest ve gusül alınması gerektiğini
bildiren Maide
Suresinin
5. ayetinde, "... kadınlara dokunmuşsanız"
manasında "Ev
lamestümü'n-nisa"
ifadesi geçiyor. buradaki "lems'i (dokunmayı)" şafii
mezhebi
lügat
ve mecaz manasında kullanıyor. Bu kelimenin lugat
manası, elle
dokunmak,
yoklamak, tenlerin birbirine değmesi" şeklindedir. Hanefi
mezhebi ise,
"lems'i" cinsel ilişki manasında tefsir ediyor, bu durum
da abdesti
deği,
guslü gerektiriyor.
Hanefi
mezhebi,
dokunmakla abdestin
bozulmamasına Hz.Aişe Validemizin (r.a.) rivayet
ettiği şu hadisleri
delil
olarak getiriyor:
|
||
Kireç ile teyemmüm yapmak caiz olur mu? | ||
Evet, kireç ve alçı ile teyemmüm yapılabilir. Zira bunlar yer cinsindendir. (24) |
||
Kumar kağıtlarını ele almak abdesti bozar mı? | ||
Abdesti bozmasa da ahlakı bozar. (27) |
||
Pamuk kullanmak ve abdest | ||
Önce pamuk kullanmak normal bir durum değildir, fıtrata aykırıdır; gerek yoksa kullanılmaması iyidir. Akıntı, abdest tutulamayacak düzeyde olursa, pamuk kullanmak müstehap olur. Dezenfekte edilmiş hidrofil pamuğun sağlıga zararlı olacağını sanmıyorum. Yine de bir tabibe sormak gerekir. Zararlı olacağı bir mütehassıs doktor söylerse, artık iki durum söz konusu olur: 1. Akıntı zaman zaman gelmekle beraber her namaz vakti bir namaz kılacak kadar gelmediği oluyorsa, bu gelmediği zamanlarda abdest alıp namazları kılmak gerekir. 2. Bir namaz vakti o vaktin namazını kılacak kadar bir zaman bulamayacak şekilde geliyorsa, ondan sonra da her namaz vaktinde en az bir defa görülüyorsa, kişi özür sahibi demektir, her vakitte alacağı bir abdestle diledigi kadar namaz kılabilir: Ancak pamuk ya da tampon (kürsüf) zarar vermiyor ve akıntı onunla kesilebiliyorsa kişi özür sahibi olmaz. Akıntı pamuğun dışına çıkmadıkça da abdesti bozulmaz. (16) |
||
Peruk ve üzerine mesh yapmak caiz mi? | ||
Kullanılan
malzeme ne olursa olsun saçtan veya görünüş
olarak saça bezeyen bir
maddeden
peruk takılmasının Hz.Peygamber tarafından
hoş karşılanmadığı, ancak
saçı
dökülen kimsenin tedavi ile bunu önlemesinin ve
saç bitmesinin
sağlaması
caiz olduğu söylenebilinir.
Bu saçlar
asil
saç olmayıp bunlar üzerine mesh eden kendi
saçına mesh etmediği
gibi
bu abdest caiz değildir. (22)
|
||
Sevişmek abdesti bozar mı? | ||
Erkeğin
hanımı
ile aşırı derece
oynaşması da abdesti
bozar. Kendilerinden bir sıvı çıksın
veya çıkmasın hüküm
aynıdır.
Fakat,
bazı
alimlere göre mezi gibi bir yaşlık
çıkmadıkça abdest bozulmuş
olmaz. (11)
|
||
Sıcak su İle abdest almakta bir beis var mı? | ||
Güneşte
ısınmış su
ile abdest almakta tenzihi bir kerahet varsa da
ocakta ısınmış su ile abdest almakta bir
mahsur yoktur. (26)
|
||
Tuvalette abdest almakta bir mahzur var mıdır? | ||
Başka bir yerde abdest almak imkanı bulunmadığı zaman helada da abdest alınabilinir.Ancak, buralar temiz olmadığı için dualar okunmaz. (12) |
||
Yellenme mazereti bulunan özürlü sayılır mı? | ||
Kendini
tutamayacak şekilde yel çıkması bir
özürdür. Bir illetin özür
sayılabilmesi için bir müddet vardır. şüyle ki, bir
özür, önce abdest
alınıp namaz kılınacak kadar bir zaman
kesilmememk üzere tam bir namaz
vakti devam etmelidir. Sonra da her namaz vaktinde hiç olmazsa
b,r kez
daha o illet meydana çıkıp
durmalıdırki, bu illet sahibi özürlü
sayılsın. Özürlü bir kimse o vakit
için aldığı abdest iledilediği kadar
farz ve nafile namaz kılabilir. (28)
|
||
Uyku ne zaman abdesti bozar? | ||
Uyku abdesti bozan bir şey değildir. Ancak uyuyan bir kimse, uyku halinde kontrol dışında gevşer ve hava kaçırması ihtimali olur. Bu ihtimal dikkate alınarak, makadı açıkta olarak uyuyan kimsenin abdestinin bozulacağına; makadının üzerinde oturarak uyuyan kimsenin abdestine zarar zara gelmeyeceğine hükmedilmiştir. (29) | ||
Kaynaklar | ||
Fetvalar
Günümüz Meselelerine
Açıklamalı Cevaplar, Mehmed Emre (1, 8,
12, 21, 23, 25, 26, 27,
29)
Kaynaklarıyla Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN (2, 3, 4, 8, 10, 17, 22) Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları (5, 6, 7, 13) Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen (9, 11, 28, ) Sorular Cevaplar, Prof.Dr. Faruk Beşer (14) Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi, Osmanlı Yayınevi, (15) İslam Fıkhı Ansiklopedisi (16) İlmihal, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Araştırmaları Merkezi (19) Aileye Özel Fetvalar, Mehmed Paksu (20) Beyhaki, Sünen, 1, 87-88 (18) Nimetül İslam (24) |
Zikir sitesi, tüm tarikatların zikirleri, silsilesi ve tüm evliyaların mümkün mertebe bilgilerini bulabilirsiniz sitemizde, dini yazılar, makaleler, Kuran, ayetlerler, kırk hadis, sureler ve daha fazlası...
BURS
14 Mayıs 2012 Pazartesi
ABDEST İLGİLİ SORULAR VE CEVAPLAR
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder